دامپزشک ـ سیمرغ

اطلاعات مرتبط با رشته دامپزشکی

دامپزشک ـ سیمرغ

اطلاعات مرتبط با رشته دامپزشکی

دیستمپر

آنچه صاحبان حیوانات خانگی از بیماری دیستمپر در سگ‌ها باید بدانند .بیماری دیستمپر چیست ؟


دیستمپر یک بیماری به شدت مسری و شدید است و توسط ویروسی که به دستگاه تنفسی ، گوارشی و اغلب ، سیستم عصبی توله‌ها و سگ‌ها حمله می‌کند ایجاد می‌شود . این ویروس همچنین حیوانات وحشی نظیر روباه ، گرگ ، کایوت ، راکون ، راسو و موش خرما را هم می‌تواند مبتلا کند .


ویروس این بیماری چگونه منتقل می‌شود ؟


 

توله‌ها و سگ‌های بالغ معمولاً از طریق مواجهه با ترشحات تنفسی حیوانات آلوده و از راه هوا دچار عفونت می‌گردند . این بیماری را باید تک‌گیر دانست . از آنجایی که این بیماری در حیوانات وحشی هم دیده می‌شود ، لذا ارتباط حیوانات اهلی و وحشی با یکدیگر ممکن است انتشار ویروس را تسهیل نماید .


 

کدام دسته از سگ‌ها بیشتر در معرض خطر هستند ؟


 

گرچه همه سگ‌ها در برابر این بیماری خطر را احساس می‌کنند اما توله های زیر چهار ماه و سگ‌هایی که بر علیه ویروس عامل بیماری واکسینه نشده‌اند از شانس بیشتری برای ابتلا برخوردارند .


 

علائم ابتلا به دیستمپر چیست ؟


 

اولین نشانه دیستمپر ترشح از چشم حیوان است که ممکن است آبکی بوده یا چرکی به نظر آید . متعاقباً حیوان مبتلا علائمی نظیر تب ، ترشحات بینی ، سرفه ، احساس کسالت ، کاهش اشتها ، استفراغ و اسهال را نشان می‌دهد . در مراحل بعدی ، ویروس می‌تواند به سیستم عصبی حمله کند و باعث بروز تشنج و فلج کامل یا ناقص گردد . گاهی هم ویروس سبب سفت شدن footpad می‌شود . این بیماری اغلب کشنده است . اگر حیوانی از این بیماری جان سالم به در ببرد ، با این حال ویروس عامل دیستمپر می‌تواند آسیب غیرقابل جبرانی به سیستم عصبی سگ وارد سازد . البته از آنجایی که این بیماری بسیار خطرناک است و ممکن است علائم متنوعی ایجاد کند باید در اسرع وقت در صورت مشکوک بودن به آن توسط دامپزشک معاینات کامل و دقیق صورت گیرد .


 

دیستمپر چگونه تشخیص داده و درمان می‌شود ؟


 

دامپزشکان بر اساس نشانه‌های بالینی و آزمایشات پاراکلینیکی به تشخیص می‌رسند . داروی اختصاصی برای از بین بردن ویروس عامل بیماری وجود ندارد . با این وجود درمان برای جلوگیری از ایجاد عفونت ثانویه ، کنترل استفراغ ، اسهال یا علائم عصبی و جبران مایعات از دست رفته از طریق مایع درمانی انجام می‌شود . حیوان بیمار باید گرم نگه داشته و از حیوانات سالم جدا نگه داشته شود .


 

راه پیشگیری از بیماری دیستمپر چیست ؟


 

واکسیناسیون و جلوگیری از تماس با حیوانات آلوده مهمترین راههای پیشگیری از ابتلا به دیستمپر است . از واکسیناسیون به هیچ وجه نباید غافل شد . توله های جوان بسیار به این عفونت حساسند و ممکن است ایمنی مادری آنها از طریق شیر قبل از آنکه سیستم ایمنی بدنشان توانایی مقابله با این ویروس را داشته باشد تحلیل رود . اگر توله در همین فاصله تحلیل ایمنی مادری با ویروس مواجه شود احتمال ابتلای آن به عفونت وجود دارد .


 

نکته مهم دیگری که باید توجه داشت این است که ایمنی مادری که از طریق شیر ایجاد می‌شود ممکن است با پاسخ مؤثر به واکسیناسیون اختلال ایجاد کند . این بدان معنا است که حتی ممکن است توله‌های واکسینه هم به این بیماری مبتلا شوند! به همین دلیل و برای کم کردن این احتمال باید از دستور دامپزشک برای تکرار واکسیناسیون در موعد مقرر پیروی کرد . تا زمانی که واکسیناسیون توله کامل نشده نباید آنرا در محیط‌های شلوغ نظیر پارک ، پت شاپ و غیره برد . در مورد سگهای بالغ هم باید به برنامه تکرار واکسیناسیون سالانه که توسط دامپزشک تجویز می‌شود حتماً پایبند بود .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد