دامپزشک ـ سیمرغ

اطلاعات مرتبط با رشته دامپزشکی

دامپزشک ـ سیمرغ

اطلاعات مرتبط با رشته دامپزشکی

آناپلاسموز

گاهی مواردی مراجعه می شود که در لام انگل های آنا پلاسم دیده می شود . آناپلاسموز در گاو و گوسفند دیده می شود ولی  فرم گاوی مهم است و گوسفندان به فرم تحت حاد مبتلا می شوند . آنا پلاسما از حدود انگلهایی استکه علاوه بر کنه از طریق  دیگر مثل انتقال خون شاخ بری ، بند ناف و .... منتقل می شود در گاو A.mprginale ودر گوسفندA.ovis ایجاد بیماری می کند A.ovis بیشتر بیماری زا است .

ادامه مطلب ...

کوکسیدوز

عمدتا کوکسیدوز را در گوسفند و گاو و گاهی در اسب می توانیم مشاهده کنیم ، از اکثر حیوانات آلوده تعداد کمکی علایم کلینکی نشان می دهند و درجه آلودگی با تعداد انگلها و علایم کلینکی رابطه مستقیم دارد .

 

ادامه مطلب ...

بابزیوز

علائم بیماری :

هموگلوبینوری ( خون شاش ) ، کم خونی ، علائم یرقان ، تب بالا(بالای 41 درجه) ، بی اشتهایی ، خستگی ، عدم نشخوار ، یبوست ، افزایش سرعت تنفس ، ضربان شدید قلب ، ادرار کف آلود و قهوه ای

درمان :

1) ایمیدوکارب

2) آهن + ب12

3) آنتی بیوتیک تراپی (اکسی تتراسایکلین )

تیلریوز در گاو

تشخیص بیماری و مشخصات انگل :

 تشخیص بیماری با کمک  1) علائم کلینیکی  2) شناخت از شدت بیماری در منطقه 3)گستردگی ناقلین یا کنه ها در منطقه  4) بررسی لامهای تهیه شده ( گسترش خون و یا گسترش غددلنفاوی ) صورت می گیرد. بیماریزایی: شیزونت گونهتیلریا ابتدا در مرحله بیماریزایی  باعث افزایش سلولهای سیستم لنفاویشده و بعد از آن باعث تخریب سلولهای فوق را باعث میشود. دوره کمون در تیلریوز 8-30 روز (متوسط 13 روز )می باشد.البته دوره کمون به عواملی مثل حساسیت دام ، حدت بیماری زایی گونه تیلریا، میزان اسپروزایت تلقیح شده به دام ، عفونت های همزمان در دام و مدیریت گله بستگی دارد.


ادامه مطلب ...

تیلریوز

بیماری تیلریوز یکی از معضل های مهم پیشرفت در صنعت دامداری در اکثر نقاط جهان میباشد . انگلهای تیلریا ‏T. annulata و T. parva مهمترین گونه های اقتصادی و مسئول تلفات و کاهش تولید تخمین زده شده اند.

 

ادامه مطلب ...