دامپزشک ـ سیمرغ

اطلاعات مرتبط با رشته دامپزشکی

دامپزشک ـ سیمرغ

اطلاعات مرتبط با رشته دامپزشکی

آناپلاسموز

گاهی مواردی مراجعه می شود که در لام انگل های آنا پلاسم دیده می شود . آناپلاسموز در گاو و گوسفند دیده می شود ولی  فرم گاوی مهم است و گوسفندان به فرم تحت حاد مبتلا می شوند . آنا پلاسما از حدود انگلهایی استکه علاوه بر کنه از طریق  دیگر مثل انتقال خون شاخ بری ، بند ناف و .... منتقل می شود در گاو A.mprginale ودر گوسفندA.ovis ایجاد بیماری می کند A.ovis بیشتر بیماری زا است .

آناپلاسما ها ایجاد یک آنمی فوق العاده شدید می کند که درصد آنمی به درصدآلودگی  اریتروسیتها بستگی دارد . همچونین با ورود انگل بداخل گلبولهای قرمز حیوان دچار تب می شود که یک عده تلف شده و یک عده مقاومت کرده و علایم بیماری را نشان می دهند ( گاو) علایم باکمون سه هفته ای شروع می شود . علایم در حیوانات بالغ بیشتر دیده می شوددرجه آهسته بالا میرود و تا40/5درجه سانتی گراد میرسد واز چند روز تا سه هفته طول می کشد تا پایین آید . تب حالت مواج دارد . برخی حیوانات در این مرحله ممکن است تلف شوند ولی مقاوم ها، لاغر شده ودر باروری اشکال ایجاد می شود .  حیوان مبتلا ممکن است در تمام عمر کاریر باقی بماند در آنا پلاسموز هموگلو بینوری  دیده  نمی شود . شکل فوق  حاد با آنمی ، تب و... که  مرگ در عرض چند ساعت دیده می شود .  در حیوانات چاق علایم بیشتر است . گاوهایی که مبتلاهستند درانتهای بیماری یک حالت تهییجی پیدا کرده و به صاحب خود حمله می کنند. گاوهای آبستن سقط می کنند گاوهای نر دچار دپرسیول جنسی و عقیمی می شوند . در گوسفند بیماری تحت حاد است اگر چه مواردی با مرگ سریع دیده می شود بیماری در بزها بیشتر از گوسفندان دیده می شود و معمولا در حیواناتی که دچار سایر بیماریها هستند مثل پنومونی ، بتیلریوز، بابزیوز ویا سایر بیماریهای توام دیده می شود ، حیوانات دچار تب ، ایکتر، اسهال ،  کم خونی ، کمرنگی مخاطات می شوند .

سه تا چهار ماه برگشتن مخاطات به حالت اول طول می کشد.  گاهی همولیز آنقدرشدید است که تعداد گلبول های قرمز به کمتر از1/5میلیون خون  در میلی لیتر می رسد در موارد تحت حاد10%  ودر فوق حاد50%  گلبولها آلوده هستند.آناپلاسما اویس بیشتردرلبه گلبول دیده می شود ولی گاهی تمایل به مرکز است . آناپلاسما اویس از نظر بیماریزایی از مدت کمتری نسبت به بارژینا داردو گاهی تا 40% گوسفندان را مبتلا می کند .

 

درمان :

اشکال کلینیکی با تتراسیکلین به مقدار 6-15 mg/kgتا سه روز انجام میشود. دامهایی ممکن است کار باشند ولی انگل در خون نباشد که در این مدت در طحال و کبد است و گاهی به خون  آمده و منشا بیماری به تمام گاوداریها است  آناپلاسما از راه سوزن ، انتقال خون و جفت منتقل می شود . کنه ها نمی توانند انگل را به نسل بعدی  انتقال دهند ولی تا زمانی که  آلوده هستندبه چندین حیوان منتقل می کنند (چند میز بانه) .تشخیص با   cftانجام می شود که  بیماران و کاریرها جدا شده و درمان شروع می شود .درمان کاریرها بدین صورت است از تترا سیکلین به میزان 10 -20 میلی گرم پارا کیلو به مدت10 -16   روز تجویز می شود یا 22 mg/kgبه مدت 5 روز وریدی تزریق می شود ، تا سه ماه پس از درمال حیوان ایمنیت دارد .

امروز از اشکال دیر جذب تتراسیکلین ها L200و200Tبه مقدار20 Mg/Kg هفته ای  یک تزریق تا دو الی جهار تزریق کافی است .  برای کنترل بیماری حیوانات ناقل  زیاد بوده و برای جلوگیری از آن واکسنهای متعدد بکار می ربرند مثل واکسن  آناپلاسمای ماژریناله زنده  ، واکسن زنده و سانتراله  ، واکسن تخفیف حدت یافته واز واکسن کشته آناپلاسما مارژیناله می توانیم استفاده کنیم . در شیوع بیماری مبتلایان را جدا کرده وبا   قاطعیت درمان می کنیم و گاوهایی که در تماس با مبتلایان هستند4-6هفته یکبار یک دوز آنتی بیوتیک می زنیم تا فصل کنه ها بگذرد.واکسن ها زیر یکسال استفاده می شوند و ممکن است برخی علایم خفیفی نشان دهند . در موارد کم خونی شدید انتقال خون انجام می دهیم . در انتقال خون دام دهنده باید از نظر بیماریهای مسری مورد بررسی قرار گیرد و عاری از بیماریهای مسری باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد